Documentar

„Rainbow in the Dark” – Dio: Povestea din spatele cântecului

Cu un an înainte de a muri, Ronnie James Dio declarase într-un interviu: „să fii într-o trupă faimoasă în întreaga lume este ceea visează cei mai mulți muzicieni. Să fii în două astfel de trupe, practic e un fel de lăcomie. Dar să descoperi că ai succes a treia oară, mai ales când de data asta este vorba despre propria ta trupă, ei bine, pentru asta mă consider extrem de norocos.”

Într-adevăr, puțini sunt aceia care ar fi crezut că Dio urma să fie dat afară din trupa Rainbow în 1979, „pentru că a refuzat să cânte un gunoi comercial pop-rock cum e piesa Scince You Been Gone. A fost de altfel cântărețul de pe unul din clasicele albume din toate timpurile Rainbow Rising.

Când s-a anunțat că îl va înlocui pe Ozzy Osbourne în Black Sabbath cu siguranță a fost ca ultimul cui înfipt în coșciugul trupei, pur și simplu inimaginabil. Astfel, sosirea lui a resuscitat cariera trupei Black Sabbath, odată cu înregistrarea albumului Heaven and Hell , un alt album privit acum ca fiind monumental.

Când a părăsit Sabbath, Dio a făcut o mișcare uimitoare: primul său album solo, Holy Diver. Într-un an în care și Rainbow (cu Bent Out Of Shape) și Sabbath (cu Born To Die) păreau să dea ultimele semne de viață, Holy Diver privea în jos, cu dispreț, de la o mare înălțime.

Dincolo de piesa care dă și titlul albumului, o emblemă a acestuia a fost și piesa Rainbow In The Dark. Potrivit chitaristului lui Dio, Vivian Campbell, riff-ul său monumental „era un cântec al trupei Sweet Savage numit Lady Marianne.

Sweet Savage a fost o trupă formată la Belfast de Campbell, pe vremea când era adolescent, înainte de a ajunge la un concert, la 20 de ani, când Dio era cap de afiș. „Probabil că undeva în subconștientul meu nu  m-am gândit cp Sweet Savage va continua, pentru că eram atât de implicat în trupă. Dar toată muzica în Rainbow In The Dark era dintr-o piesă Sweet Savage pe care l-am scris când aveam 16 ani.

Campbell își amintește că piesa Dio s-a născut la un jam session unde, într-o zi,  el, bassistul Jimmy Bain și bateristul Vinny Appice se distrau când Ronnie a sosit la studioul de repetiții. „Întotdeauna era un pic de tensiune în cameră când Ronnie venea la repetiții. Cu siguranță el era șeful.”

Dio a lucrat prima dată cu Bain în trupa Rainbow. Appice a fost baterist în Sabbath în timpul ultimelor zile ale lui Ronnie în trupă. „Jimmy, Vinnie și cu mine pur și simplu ne jucam cu riffurile. Am început să cântăm, iar Vinnie imprima stilul său unic. Nu e nimeni pe planetă care să cânte la tobe ca Vinny Appice. El a inventat bătaia. De câte ori scriam ceva, mă gândeam tobele intră aici, bassul aici. Iar de nouă ori din zece Vinny schimba asta. Asta a făcut și la Rainbow In The Dark.

Dar am cântat-o pentru Ronnie, și el aproape imediat a început să fredoneze melodia peste instrumente. Și apoi, am venit cu linia clapelor și asta a fost tot, am scris al naibii cântec în 10 minute.”

„Linia clapelor” , ideea lui Bain, a fost de fapt o cârpeală a partiturii de clape pentru un cântec numit Criminal Tendencies, pe care-l scrise inițial pentru trupa cu care cânta atunuc, Wild Horses.

Bineînțeles că melodia nu s-ar fi bucurat de un asemenea succes dacă nu ar fi fost darul lui Dio pentru caracterul melodic – un talent pe care l-a dezvoltat în anii copilăriei când a învățat să cânte la trompetă – și răgetul lui de leu din voce. Versurile erau de asemenea talentul lui Dio: „I cry out for magic, I feel it dancing in the night/It was cold, I lost my hold, to the shadows of the night…”

„Era cu totul diferit de marea majoritate a cântăreților rock pe care i-am întâlnit”, își amintește soția și managerul lui Ronnie, Wendy Dio. „Era inteligent. Citea o carte pe zi.”

Construcția piesei Rainbow In The Dark a fost dovada faptului că s-a gândit profund la lansarea propriei sale trupe. „Mi-ar fi fost mai ușor să aleg niște talente și pur și simplu să ne aruncăm împreună într-o trupă”, a spus el mai târziu. „Dar lucrasem cu atât de mulți muzicieni britanici foarte buni la Rainbow și Sabbath, încît am vrut să păstrez amestecul ăsta de stil rock britanic și american.”

În special din acest motiv Ronnie a renunțat la ocazia de a-l aduce pe tânărul Jake E.Lee în trupă. (Lee va deveni celebru mai târziu ca chitarist în trupa lui Ozzy). Înainte să vină Bain, au fost discuții cu fostul bassist australian de la Rainbow, Bob Daisley. (Și Daisley i se va alătura lui Lee în trupa lui Ozzy).

Bain a fost cel care a sugerat cooptarea unui chitarist total necunoscut, Vivian Campbell. „Aveam doi tipi în minte”, spunea Bain. „Unul era John Sykes, celălalt Vivian.”. Cu Sykes aflat deja pe ștatul de plată obișnuit al Whitesnake, Dio i-a dat o șansă lui Campbell – și așa s-a născut chintesența trupelor de metal din anii 80.

În vârstă de 20 de ani, Campbell nu putea să creadă cât era de norocos. „Eram un mare fan Rainbow și am cântat tot albumul Heaven And Hell. Pentru mine, Dio era un mare star, și era ciudat numai să fiu cu el în aceeași cameră.”

În câteva săptămâni, cei patru erau la Los Angeles, lucrând la Sound City duplex din Van Nuys: o curte cu o cameră de reăetiții pe o parte și un studio de înregistrări pe partea cealaltă, unde în următorii ani multe albume acum clasice urmau să fie înregistrate.

„Obișnuiam să mergem acolo în fiecare noapte și ne distram copios”, își amintește Campbell. „Fumam iarbă multă, veneau și prietenii noștri. Era o atmosferă grozavă.” Lucrau la cântece și le înregistrau, de cele mai multe ori, în aceeași noapte.

Rainbow In The Dark este unul din lucrurile făcute de mine de care sunt cel mai mândru. Rock, nu doar zgomot. Un cântec grozav cu o interpretare grozavă.”, spunea Ronnie.

sursa: Classic Rock

Articole recomandate

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Back to top button