Jannah Theme License is not validated, Go to the theme options page to validate the license, You need a single license for each domain name.
Documentar

„American Idiot” sau cum a creat Green Day muzica de protest a secolului XXI

2 ianuarie 2005 este ziua în care albumul „American Idiot” al celor de la Green Day, lansat în luna septembrie, ajungea nr. 1 în Marea Britanie. Era cel de al șaptelea lor album. Discul va primi șapte nominalizări la Premiile Grammy și va câștiga categoria „Cel mai bun album rock din 2005”.

A trecut puțin peste 15 ani de la lansarea auto-proclamatei opere-rock, „Amrican Idiot”care a reaprins popularitatea trupei Green Day cu un public mai tânăr, după ce albumul „Warning” nu reușise să aibă același succes precum precedentele discuri. LP-ul câștigător de premiu Grammy este o exprimare a sentimentelor de deziluzie și inconsistență simțite de foarte mulți după evenimentele de la 11 septembrie și începutul războiului din Irak. Și în ziua de azi, „American Idiot” este la fel de relevant politic, precum era și cu 15 ani în urmă.

Versuri schimbate

„American Idiot„ este un album-concept care spune povestea lui Isus din Suburbii, un adolescent care caută ceva mai important decât viața pe care o duce într-un orășel din care nu se poate scăpa. Scris la început ca un deget mijlociu arătat în față administrației Bush, albumul continuă să aibă merite din punct de vedere politic  și în 2019, poate chiar mai mult de data asta, fiind o perioadă politică foarte tumultuoasă.

Solistul Billie Joe Armstrong a schimbat versurile din piesa „American Idiot” din “I’m not part of a redneck agenda” („Nu fac parte din agenda unui țărănoi”) în “I’m not part of a MAGA agenda” ( MAGA – „Make America Great Again” sloganul de campanie al lui Donald Trump – „Nu fac parte din agenda MAGA”), la un festival anul trecut, demonstrând că piesa este nemuritoare și poate fi adaptată (la fel ca și albumul) cu intenția de a oglindi climatul politic al țării.

„Jesus of Suburbia” este o piesă de 9 minute împărțită în episodade care descriu viața plictisitoare din micul oraș în care trăiește personajul principal de pe album și decizia sa de a pleca într-o metropolă. Viața lui o exemplifică pe cea a oamenilor blocați în suburbiile pustii, atât în 2004, dar și acum. Green Day empatizează cu cei care s-au născut, crescut și au rămas blocați în orășele mici, cu venituri mici unde sistemul de educație a eșuat, iar Guvernul îi ignoră pe cei aflați în nevoie. Este un imn al tuturor orășelelor de baștină unde toată lumea cunoaște pe toată lumea și nimic nu mișcă fără să afle toți, și nimeni nu visează să plece de acolo.

Proteste în versuri

În piesa „Holiday”, refrenul “I beg to dream and differ from the hollow lies / This is the dawning of the rest of our lives / On holiday” reflectă refuzul de a fi complice la atrocitățile perpetuate de guvern. Armstrong refuză să se conformeze unei administrații pe care o vede aliniată la regimul fascist. „Holiday” deține unele dintre cele mai importante puncte politice, mai mult decât orice altă piesă lansată la începutul anilor 2000. Dezgustul față de climatul politic din 2004 este relevat azi de adolescenți care ies în fruntea protestatarilor cerând acțiuni politice, așa cum sunt Greta Thunberg și Emma Gonzalez.

În timp ce unele piese ale albumului protestează activ față de politica anilor 2000 și de azi, “Boulevard of Broken Dreams,” “St. Jimmy,” și “Give Me Novacaine” reliefează efectele acestor vremuri tumultuoase asupra maselor. Cel mai de succes cântec, din punct de vedere comercial, al trupei, “Boulevard of Broken Dreams”, se adresează celor care se simt singuri în ciuda faptului că sunt înconjurați de oameni. “St. Jimmy” și “Give Me Novacaine” reflectă dorința de a fi distras de la realitate. În aceste două cântece, protagonistul se află în căutarea unor răspunsuri la problemele din viața lui, droguri, sex și decizii proaste, în același mod în care și adolescenții din ziua de azi se afundă în social media, nicotină și alcool de calitate proastă.

16 ani, un Grammy, o adaptare pe Broadway.

„American Idiot” rămâne primul album nr.1 în Marea Britanie și America relevant azi, ca și la data lansării. Cu temele sale de deziluzie și dorință de revoluție, albumul va rămâne așa până în ziua în care SUA nu va ma fi împărțită în funcție de apartenențepolitice, oamenii nu se vor mai război cu alți oameni, dependența de droguri nu va ma fi la cote imense, cei din suburbii își pot găsi un drum ușor de ieșire și de succes, iar cei care au crescut în orașe mari nu mai sunt plictisiți ori epuizați.

Articole recomandate

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Back to top button